Idag var det Hoppträning på Årsta runsten som gällde. 
I början när jag red fram så fick jag fortfarande lite skäll på att jag inte har tillräckligt med tyngd i fötterna och att jag sitter för tungt med rumpa ... det är svårt att hålla den där optimala kroppskontrollen som jag måste ha i hoppningen men jag måste bara få det att sitta. Han pratade också om att jag skulle byta stigbyglar då jag har vanliga säkerhets stygbyglar med gummisnodd och han tyckte att jag skulle prova vända dom eller att jag skulle inskaffat mig ett par andra. Jag som aldrig har trott att stygbyglar har spelat såntdär stor roll i ens ridning men det kanske det gör. Jag får testa mig fram.
 
övningarna idag kallade han för skandinaviska Göteborgs övningar. Och jag förstod senare vad han menade. Det var mycket linjer ur sväng och svängda linjer både innan och efter ett hinder. jag var tvungen att rida mera aktivt imellan hinderna på linjen och inte bara låta henne rulla på. Vissa linjer fick jag ta om då jag har för dålig galopp och tog en linje på 5 galopp språng istället för 4. Vid ett tillfälle la jag henne fel mot ett hinder och då skrämde KG mig genom att säga att förut när man la hästarna fel på träning så fick man hoppa av och göra fem armhävningar som straff... nu var han snäll och lät mig slippa men efter det la jag henne inte fel något mer.
 
vi tränade på lite trekombination igen och den här gången gick allt mycket bättre. Jag skulle bara bli klar tidigare in mot första hindret så jag kunde sätta tryck i henne så hon orkade igenom alla tre. Jag kan tillägga att det var svårt med tekniken men när den väl satt så var det väldigt kul att hoppa! Det var liksom lite som en berg-o-dal-bana , haha! 
 
Jag måste tänka på att hålla ett liiite högre tempo med mer energi men inte så att hon springer för mig utan att hon mera har en stor energifylld galopp. Han tillade även att det var dags att tänka så om man vill tävla i landslaget. När man hör sånt gör det mig bara ännu mera tagga till att göra bra ifrån mig och bli bättre! 
 
Det går bättre och bättre och ribban höjs för varje gång och snart har även jag kontroll på mig själv också och inte bara hästen! 
Känns som en bra uppladdning inför helgen som kommer!

Kommentera

Publiceras ej