Idag var jag på runsten igen för träning, fast den här gånger för Peter.
 
 
Dom sladdade ridhuset innan träningen så framskrittningen vart utomhus och lite förskjuten. När vi väl kom in och kunde börja värma upp hästarna så fick vi börja med Peters berömda "päron"-serpentiner. Supernyttig övning då man får hästen mjuk i sina sidor och bra för ytterskänkeln. Jag behövde tänka på att trava henne lite lugnare.
Sen övade vi endel övergångar. Kvicka snabba övergångar från skritt-trav-galopp och blandade dom huller om buller så att hästen skulle svara snabbt för hjälperna och vara lyhörd. Sen började vi hoppa på små 8-volter. Vi använde oss av en kombination som vi hoppade som ett 8-volt med och Aida kändes väldigt fin här. Vi hade raka linjer och visst blir hon bitchig när jag byter från vänster till höger galopp ,vi kan tappa lite linje och rytm på grund utav det men hon kändes så klockren i denna övning!
 
Sen tog vi lite hoppning ur sväng fast lååånga linjer. Det var lite svårare för oss då jag i landningen gärna vill ta i henne i munnen. Då får jag inte henne att galoppera direkt i landningen utan hon blir lite spänd och vi tappar rytmen och kan hamna i undertempo.
 
Vi hade sen en långsida med två kombinationer och mellan dom två kombinationerna var det 4 galoppsprång i mellan och kombinationerna i sig var med 1 galoppsprång imellan. Vid några tillfällen hade jag henne i lite undertempo i galoppen påväg in i serigen vilket gjorde att det blev knas i kombinationen ut. Men bara vi hade rätt galopp så flöt det på otroligt bra! Hon hoppade fint och stort och vi fick till dagens linjer riktigt bra!
 
Sen sattes allt ihop till en bana. Banan innerhöll 4 st kombinationer och 4 hinder med lång anridning/ursväng.
Aida hoppade verkligen banan så perfekt hon bara kunde! Kunde inte vara mer än stolt över dagens träning!
 
Jag ska fortsätta med den typen av övningarna jag gör hemma! Jag är på rätt spår!

Kommentera

Publiceras ej