Idag fick Aida vila ifrån arbete då hon vart tävlad i går.
Vi hade tid hos våran massör på sjöbacka  under förmiddagen så hon vart behandlad med massage och laser. Framförallt i ländrygg och bak men i övrigt var hon superfin i kroppen.
Medans Aida varit igenomgången med massage så satte jag mig ner och pratade med deras vattenbands tränare där på anläggningen då jag har länge gått och velat prova vattenträning så nu tog jag mig tiden och pratade med henne.
 
I början så får man ha en inkörningsperiod där man får komma flera gånger i veckan för att snabbt kunna komma igång med den effektiva träningen.
Dom ska först lära sig gå på ett band som det dessutom kommer komma vatten i.
Många hästar kan bli spända och tränar man en spänd häst så blir all träning bara förgäves och du får en ännu stelare häst. För att hästen ska jobba rätt så ska den gå avslappnat och helst igenom vattnet och inte över vattnet
. Beroende på vilka muskler man vill åt.
Vatten träning är bra för hästen då det är skonsamt mot kroppen, ger inget slitage, den får träna sin liksidighet, den kommer komma upp med ryggen och jobba helt korrekt och träna på sin egen framåtbjudning då den måste lära sig gå för egen motor.
Man kan inte vatten träna sen 1 gång i månaden eller varannan månad utan det ska minst vara varannna vecka.
Helst en gång i veckan.
 
Jag ska nog under vintern komma igång med vattenträning.
Dels är det uppehåll för tävling och inte så mycket träningar och sen kommer det bli kallt och tråkigt att rida så då kan jag packa in Aida och åka till sjöbacka för lite vatten träning i stället.
 
 

Kommentera

Publiceras ej