I tisdags så var jag äntligen iväg för hoppträning! Jag länge sett fram emot att träfa för KG nu igen så jag var till och med lite nervös.
Jag red fram i god tid så Aida var uppvärd och klar tills det var min tur för att piskas i 30 minuter. Vi började först med att prata igenom lite vem hästen var och vad den har gjort och vad vi har problem med just så att jag ska kunna få rätt hjälp. Han tyckte det var kul att Aidas farfar Anart var Peter Erikssons gamla hopphäst som gick svår klass. Dom startade många stora elit tävligar tillsammans och om jag inte minns fel så var det väl Anart han tävlade med i OS?? Får google lite...
Anart har också gått 4-span i både VM och EM vilket jag faktiskt inte visste! KG tränade Peter själv vad jag förstod det som när han red den hästen . Och nu kommer jag med Aida liksom. Så det är ju väldigt roligt att ha den typ av historia med sig!
 
Vi började med att få ordning på galoppen och jobbade på en stor volt och jag skulle tänka på att få lite mer tryck ner i foten/hälen och inte sitta tungt i sadeln. Jag rider tydligen ofta i 2 takts galopp vilket jag inte ska göra utan jag ska rida i 3 takt galopp. Då Aida ibland kan vara lite för lätt i handen och inte söka sig fram till bettet blir det automatiskt så att jag vill trycka framm henne med sätet men jag ska istället ha en lättare sitts och hålla kvar med handen och rida fram med skänkeln. Det var svårt att känna när jag gick från 2 takt till 3 takts galopp men det är något jag helt enkelt måste börja känna mig fram och träna på!
 Själva hoppningen gick super bra! Hon hoppare riktigt fint vissa språng och jag red inte heller så dåligt. Det blir ju självklart så att om jag rider dåligt så blir ju hästen och sprången dåliga.
När jag väl red bra som jag skulle, med rätt takt i galoppen och rätt sitts och med benen intill så hoppa Aida fantastikt och det märkt vilket kvalité hon sitter på. Till om med KG tyckte det och det känns rätt stort!
 
Men jag skulle hem och jobba på galoppen så nu blir det uteritter med mycket galopp arbete! Han ville se skillnad om 2 veckor!!

Kommentera

Publiceras ej