Idag kom jag ut senare än vad jag hade tänkt mig till stallet så det vart att premiär tända på ridbanan och rida där. Tanken var endå att ta en pass på ridbanan idag för att trimma henne lite då jag tycker hon känns stelare i sin vänster sida... Så planeringen förstördes inte på något sätt endå.

Jag började med att skrittarbeta henne i båda varven med volter och serpentin bågar. Jag var noga med att på böjt spår så skulle hon vara böjd och spåra och på rakt spår skulle hon gå rakt med kroppen och ha framåtbjudningen framåt. I traven tänkte jag på samma sätt med mycket volter och serpentin bågar och vara nogrann med min ridning på böjt spår och på rakt spår. Vi övergick sen med att träna på lite sidvärtrörelser i trav och sen ta mellan trav/ökad trav på långsidan för att sen samla ihop henne igen för att förflytta henne över ridbanan. Vi gjorde det i båda varven och förflyttningen för höger skänkel gick strålande och hon förflyttade sig taktmässigt och rytmiskt . Sen när vi skulle förflytta oss för vänster skänkel så kom det lite små problem. Hon gick emot skänkeln mera, kunde inte bibehålla samma form och rytm och det blir lite mera stressat fram. Så jag försökte hela tiden att vara så lugn och stilla och ge henne försiktiga signaler så hon inte överarbetar sig själv. När jag fick till några bra sidvärtrörelser för vänster skänkel så avslutade jag med den övningen och jobbade henne i galopp på samma sätt. Först så arbetade vi på stora och små volter och sen övergick det till att jag gjorde sidvärtrörelser i galopp. Gick över förväntan då jag trodde det skulle bli mera bråk men då jag ridit igenom henne noga bit för bit så kändes galopparbetet som en lek. När jag förflyttad henne i sidvärtrörelser i vänster galopp för höger skänkel och när jag sen kom ut i det nya varvet så la ja om skänklarna och hon gjorde strålande galoppombyten efter. Var nog bara vid ett tillfälle hon glömde sida bakben och inte bytta med dom men efter en liten volt så låg hon sen i rätt galopp. Jag trodde först att vi skull få mer problem med den övningen då det är en svår skola att göra ett galoppombyten efter en sidvärtrörelse i galopp. Men hon förvånade mig verkligen idag!! Hon jobbade verkligen på super fint idag och jag längtar redan tills nästa ridpass !

Kommentera

Publiceras ej