I Torsdagen som var så åkte jag till Mariefred igen för dressyrträning. Har ju tränat mycket på vad hon sa förra gången och det hade hon sett.
Hon tyckte att det var mils skillnad ifrån förra veckan och att jag kommit ner mer i sadeln och fått en stadigare form på Aida att hon ligger stadigare. Det finns såklart mycket kvar att jobba på och vi är änn inte där vi vill att vi ska vara.
 
Vi tränade blandannat på att få in hennes höger bakben under sig då hon har lätt att sladda ur med den ordentligt i båda varven och speciellt i traven men hon går det även i galoppen. En häst ska ju spåra och ska gå rakt med benen bakom sig och Aida går på två eller tre spår... När jag kom åt hennes höger baken så märkte man hur hennes stoiga attityd kom fram. Hon kickade mot skänkeln en gång när jag tog in hennes höger bakben i en höger volt och sen tjafasde hon lite med att studdsta på stället i galoppfattningarna och nästan göra ett bocksprång in i fattningarna.
Vi gjorde även skänkelvikningar i trav och galopp för att få henne att korsta sina ben och att gå med bogen före i förflyttningen . Att flytta för vänster skänkel är svårare för henne för då vill hon gärna gå med sin rumpa före och sladda ur totalt med höger bakben, haha! Men jag får bara vara noga med inridningen och stänga igen med höger skänkeln så att hon inte flyttar med rumpan först. Då blir hon lite sur och gör en galoppfattning i ren protest...
 
Mot slutet av passet så galopperade vi henne med längre hals så att hon vart riktigt låg. Vi gjorde även det i traven . I traven fick jag tänkta på att rida lättridning i "slow motions" och det kändes sååå onaturligt!! Men hennes trav vart sjukt annorlunda!! Tänk vad ens egen ridning och takt kan ha så stor betydelse!
 
 

Kommentera

Publiceras ej