Igår så åkte jag ut till stallet lite senare då vi skulle försöka fota alla hästar i stallet i solnedgången innan. Vi hann med precis alla innan solen gick ner vi trädtopparna!
När det var klart så gjorde jag ordning Aida för att ta henne till ridbanan för lite trimmning.
 
Vi började med att skritta fram ordentligt och jag började jobba henne mycket i skritten i början. Hon ska ju försöka få ett bättre sug i handen och vi jobbar med det i skritt till och börja med tills det känns okej till att trava. Hon kan bli lite tacktig och näsan kännas lite halt när hon tappar sin ryttm och spänner sig lite men slappnar hon bara av och lägger sig i handen så blir hon jätte nöjd. Hon får helt annat steg och det känns mer svävand på nått sätt. I traven blir det lite värre för henne och hon har svårt att komma framåt i bjudningen vilket gör henne mer svår att få i handen. När hon väl känner stödet i handen tror hon att det är skritt som gäller... lägger jag då på lite ben så kan hon göra en jätte fin galopp fattning .... men som inte ska vara en galoppfattning... Jag tror att hon helt enkelt vill smita ifrån själva uppgiften och väljer då att galoppera... Sen är hon ett sto med attityd och är det något som är jobbigt så är inte hon den första att gå med på nya saker... Hon kan blir sur och lägga i backen eller göra en stegring eller så... mest i en protest att hon tycker det är jobbigt alltihopa... Det blir inte värre än så och efter det så går hon framåt uan konstigheter. Hon behöver övertalas ibland och nu när vi jobbar på att få mer stöd i handen och på bettet så blir det en diskution nästan dagligen tills hon ger med sig.
I galoppen går hon stadigare och bättre. Hon är antagligen starkare i den och har då lättare att ta stöd i handen. Det flyter på bättre och hon har en bättre rytm. När jag lägger volter så böjer hon sig fint i vänser varvet men i höger var det väldigt svårt att ställa igenom. Jag försökte hela tiden att tänka på att jag inte skulle släppa höger ytter tygel och sen forma henne för inner skänkeln. Hon tyckte hon det var väldigt jobbigt och gjorde en protest eller två.
Mot slutet gick vi på serpentin bågar över ridbanan i trav för att försöka träna på tempot i traven och få henne mjuk och fin i sidorna. Mot slutet gick hon riktigt bra!
 
Nästa helg ska hon bli masserad och tömkörd men innan det har jag en dressyrträning i mariefred! Jag ser så fram emot den här veckan som kommer!

Kommentera

Publiceras ej