Jag valde ut 10 frågor som jag här nedanför svarade på!
 
Q:Hur hög är din häst?
A: Aida Bella är 163 cm hög.
 
Q:Vad är Aida Bella för ras?
A: Aida är Svensk halvblod (SWB)
 
Q:Hur lägger du upp framridningen inför en start?
A: Jag brukar aldrig hoppa fram så hon känns trött. Så länge hon känns fräsh och med i matchen så tar jag ca 2 språng på varje hinder så att hon är med på hur högt vi ska hoppa och sålänge hon inte river eller hoppar konstigt över så gillar jag inte att nöta på framhoppningen. Det är ju inte där inne hon ska prestera utan det är ju på banan hon ska göra det så vill inte rida henne trött. Det kan bli allt ifrån 2-5 språng per hinder. Det lilla krysset hoppar jag fram på ca 4 gånger och gör ett byte över för att få henne mjuk och följsam på vad vi ska göra.
 
Q:Hur högt har du hoppat som max?
A: Jag har hoppat som max 135 tror jag...
 
Q:Vilket hinder tycker du är roligast att hoppa?
A: Jag tycker stigsprång eller trippelbarr är roligast. Dels så brukar dom flesta hästarna hoppa bra på dom hindrena och sen är don generelt väldigt enkla för dom flesta hästarna att hoppa.
 
Q:Vilken övning tycker du är nyttigast för en hopphäst?
A: Den övningen som gynnar min häst bäst är studds och kombinations övningar. Det är för att öva upp hennes kvickhet i frambenen och för att dom övningarna är väldigt stärkande!
 
Q:Hur ofta hoppar du?
A: Hoppar allt från 1-3 ggr i veckan. Beror på hur tävlingar och sånt ligger i planeringen och vissa dagar är det hårdare hoppning och andra dagar är det bara enkel gymnastik hoppning.
 
Q: Varför startar du både dressyr och hoppning? Är det inte enklast att bara hålla sig till en gren?
A: Jag tycker det är nyttigt för en häst att vara så mångfaldig som möjligt. Att skaffa sig meriter inom båda grenarna kan gynna oss båda i famtiden och så länge hon tycker det är kul kommer jag fortsätta!
 
Q:Vad är ditt mål för i år?
A: Målet inför i år är väl att debutera Aida i 120.
 
Q:Hur länge har du hållit på med hästar?
A: Jag har hållit på med hästar sen jag var 5.5 år och fick min första häst när jag var 9 år. Så i 20 år har jag hållit på med hästar och haft egen häst i 16 år!
 
 

Kommentera

Publiceras ej