Igår var det ett såntdär perfekt väder ute för att rida! Det var inte för varmt och inte för kallt men det var lagom varmt för att rida i tröja och sen blåste det rätt friskt på vssa ställen. Kan ju först bara tillägga att jag red två st stjärnor igår so båd växte i mina ögon.Framför allt den ena!
 
Jag red Aida på eftermiddagen och skrittade fram på åkern först för att sen gå in på banan för att jogga igång henne i trav. försökte tänkte på att hon skulle gå lägre i formen och med lite längre tygel så att hon väcklar ut halsen mera och inte doppar nosen in i bogen och att hon lär sig att ta ut sina steg och inte ha dom där kora trippiga stegen. Jag försökte tänka mycket på min egen sits och ha axlarna bakåt ,neråt och slappna av mellan skuldebladen och slappna av i knäna, släppa ner skänkeln och gunga med i ryttmen och händerna framför mig och få känslan av att hästen går framför än... Alltså,ja ni hör ju vad mycket det låter... det är det också! Och så ska armbågana vara intill men man ska vara mjuk och fin i armbågarna och handen för det ska ha samma effekt som ett gummiband... Hur som hellst så gick Aida fint! Jag fick ner henne långt ner ett bra tag i alla gångarter och min egen insatts vet jag inte hur jag ska säga. Jag anstränger mig o att hela tiden göra rätt. Ibland blir det endå fel! men det är bara att fortsätta träna. Vi gjorde mycket serpentiner för att mjuka upp sidorna och mycket övergångar från trav till galopp. Vi hade endel skritt arbete i början och endel i slutet. Hon frustade på bra vid några till fällen och ibland tror jag till och med att hon tycker att det är jobbigt, haha!
 
Jag har börjat rida en annan häst också och har gjort det i någon månad nu. Det är en 4 åring halvblod/p.r.e , sto som heter Corona. Det tränar jag 1 gång i veckan i hoppning och så småning om ska den ut på tävlingsbanorna.
Från dag ett när jag började rida henne och tills nu så har hennes utveckling varit enorm! Igår var det ett pass som hon verkligen visade att hon hade mognad! Hon har fått en mycket bättre trav och galopp. Hon har verkligen vuxigt in i dom mera och benen är inte överallt längre. Hon har fortfarande svårt att bära sig på böjt spår men det är bara att fortsätta träna! Hon vart inte heller lika stark och hettsig emot hindrena och tog det mera rytmiskt och kom vi lite långt så tog hon för sig och hoppade fint över! Hon skötte sig super fint idag och hon väntade mera på sin uppgift och tog sig för den när hon visste vad vi skulle göra! super bra inställning!
Ska bli kul och känna på henne nästa vecka.






Kommentera

Publiceras ej