Idag drog jag till ridhuset med Aida för att hoppa. Läge att testa några spång innan vi ska ut och tävla på söndagen!
 
Jag la upp en två kombination och en oxer med bom bakom och framför och sen tre studds på volt som jag kunde ta ifrån båda hållen. 
Så det vart lite blandad kompott!
 
Jag började med att trava fram henne lång och låg och sen likadant i galoppen i ett friskt tempo. Sen började vi trava över några bommar som vi hade gjort till galopp bommar så det var två travsteg imellan. Sen tog vi galopp bommarna i galopp. Vi gjorde det i båda varven innan vi begav oss på tre studsen. Mitten hindret i studsen vart inget hinder utan en bom som låg på maken pga sockerbits brist. Så vet inte om jag kan kalla det för studs heller...hur som helst så tyckte hon det var jobbigt...det där med studds på volt är något vi faktiskt behöver träna mer på!!
 
Sen hoppade vi kombinationen lite lågt några gånger innan vi höjde det. 
Oxern med galopp bom framför och bakom tog jag också några spångt på rätt lågt innan jag höjde det. 
 
Aida behlver bli lite kvickare i fram och inte hoppa med så hög nacke och sänkt rygg. Så jag får nöta små hinder och studds helt enkelt... men att ha bom framför och bakom ett hinder kan förbättre hästens språngkurva så så fick det bli idag!
 
En super duper känsla fick jag inte idag men det kan man inte förvänta sig heller... 
 
Jag bjuder på lite bilder som togs idag!
 
 
Som ni ser så hoppar hon med hög nacke och jag försöker verkligen inte hålla i henne i munnen över hindret för att underlätta för henne så mycket som möjligt över hindret att vilja söka sig mer framåt ,neråt. Det är därför dom glappar så fasanfullt över hindrerna ibland.... har ni något tips på en övning som gör att hästen förbättrar sin språngkurva?? Jag kan behöva alla tips jag kan få!!

3 kommentarer

isasriddagbok.blogg.se

23 Jan 2016 23:46

Min spontana tanke är låga hinder och bara rulla lugnt över utan så lång anridning. Ha en bra galopp som utgångspunkt med höjd rygg och sänkt nacke, en rund galopp på kanske böjt spår. Högre hinder kanske trippelbarr och inte låta henne krypa så nära inpå hindret. Men tror att anridningen är det viktigaste :)

Svar: Tack för det jätte bra tipset! Har jobbat mycket på hinder på böjt spår och även försökt ha henne lång och låg. Har använt mig utav galopp bommar både före och efter hindret för att få en sån bra utgångspunkt som möjligt...Men jag ska absolut testa dina tips! Alla tips är bra för mig! är villig att testa allt just nu :P
Beatrice Lärnestad

isasriddagbok.blogg.se

24 Jan 2016 22:28

Kul att kunna vara till eventuell hjälp :)Hoppas att hon hittar tekniken :)

Malin

25 Jan 2016 08:17

En av mina hästar har också lite problem med språngkurvan..Jag brukar jobba en del bom-hinder-bom med 3,5m innan och 3m efter. När jag hoppar högre hinder brukar jag hjälpa henne med att rulla ut markbommen lite och det har funkat bra för mig! :)

Svar: tack för tipset! jag har jobbat mycket med bom före och efter hindret men får jobba mer på det helt enkelt ;)
Beatrice Lärnestad

Kommentera

Publiceras ej