I söndags var det pass 2 av helgkursen för Linda Heed. 
Det var fortfarande samma tänk även den här dagen som vi hade dagen innan. att ha dom runt sin innerskänkel och ha koll på sin ytter sida. Vi började med jobba fram hästarna på samma sätt som dagen innan. Att ha dom aktiverade från bak först och främst och känna att dom går framåt igenom ryggen. arbeta dom långa och låga och jag fick till och med släppa mitt stöd helt i tygeln  och rida enbart med mina skänklar. Fantastisk nog så bibehöll Aida sin form även fast jag inte hade något i handen. hon går så stadigt nu att hon kan bära sig helt själv. Jag gav ett ledande tygeltag då och då för att hon fortfarande skulle veta att jag fanns där. Även när vi började hoppa på böjt spår med bom-räcke-bom så fick jag ha noll kontakt i handen. bara finnas till där typ och hålla om med ett bra stöd med skänklarna. Aida skötte sig utmärkt så vi slapp sitta och nöta med den övningen för länge. Vi hoppade även stutts på volt och det var något som var svårare för henne men efter två rundor så fattade hon vad jag ville och jag red mycket bättre och hade hittat tekniken bättre och då var det inga problem! Fantastiskt!!
 
Vi satt inte och nötte på något som redan var bra, det är bara onödigt så vi fick gå vidare till nästa övning.
Tillsist sattes det ihop en liten bana utav övningana vi gjorde. Vi började med bom-räcke-bom på volt , det var två "hinder-par" uppsatta i varje hörn av volten och vi skulle ta båda. sen var det lång anridning snett igenom till en oxer och vidare till stuttsen som var på andra änden av ridbanan också på samma sätt med tre stutts i varje hörna av volten och vi skulle ta båda "hinder-paret". efter det var det lång anridning igen till en två kombination snett igenom och efter det var det bom-räcke-bom volten igen. det gick som i  en 8:a  och vi fick ta två varv på den 8:an. En riktigt stärkande och nyttig övning måste jag säga! Jag kom lite snett på kombinationen en gång och då bad jag om att få göra om den och det gjorde jag och då vart det betydligt mycket bättre! Aida skötte sig utmärkt!
 
Jag har tagit med mig bra övningar och ett bra tänk som jag ska ha när man hoppar ett hinder snett igenom och hur jag ska tänka med att få med yttersidan och få henne rund för innerskänkeln. 
 
Tyvärr kunde inte min hästskötare/medryttare hjälpa till idag med bilder så det vart inga action bilder den här gången...men det kommer flera tillfällen!!
 
 

1 kommentarer

Emelie

21 Jan 2016 13:10

Kul med så ingående beskrivning av träningspass, sånt söker jag i bloggar jag vill läsa :) Men en skiss över "banan" hade varit hjälpsamt, för jag hänger inte riktigt med på hur den såg ut...

Svar: Jag förstår hur du menar. Kan ju dock tillägga att mina skills i paint är inte dom bästa så jag sparar dom plågsamma skisserna :P skulle ha haft någon som fottade men min fotograf fick förhinder :/ Ska ha det i åtanke och försöka bli bättre på det! tack för en bra feedback! :)
Beatrice Lärnestad

Kommentera

Publiceras ej