I onsdags så var jag åter tillbaka på runsten med Aida för en Hoppträning för Peter Eriksson. Det var jag och en tjej till som tränade ihop och vi var på runstens stora utebana där solen låg på. Behöver jag ens nämna att det var ett svettigt ridpass...
 
vi började med att hoppa på volt och arbeta dom mycket på både små och stora volter runt hinderna och över dom. Målet var att få en sån rytmisk galopp över alla små hinder längs volten runt. Sen gick vi över till att hoppa räcke-räcke kombination med bom imellan och sen rida rakt efter och sakta av till skritt. Ibland gick det bättre än andra gånger men man lär sig efter varje gång. jag måste tänka på att ha lite mer is i magen och inte hjälpa henne för mycket över hindret utan låta Aida sköta språnget själv. Hon måste ju lära sig själv för att öka sin hinder klokhet och teknik själv. Jag ska bara tänka på att komma i en bra galopp emot hindret och hålla om med benen och sen bara flyta med. Men jag känner själv att både mina händer och skänklarna har förbättrats sen sist då jag inte fick en anmärkning alls om det under hela träningen. Det var bara emot ett hinder som jag skulle sänka ner  händern emot manken och låta henne sköta en distans till ett räcke.  
 
Vi tränade lite linjer också som en liten bana på olika hinder med olika höjder. Jag tyckte det kändes väldigt bra och att vi hade ett bra flyt. Jag fick hoppa om sista oxern några gånger då jag skulle ta lite längre distans än vad vi först kom överrens om då hon skulle komma i en lägre form emot hindret och hoppa upp sig lite bättre. Vilket faktiskt hjälpte! 
 
Jag är otroligt nöjd över hästens insatts i den värmen vi fick träna i och nöjd över träningen i stora hela!
Nu längtar jag redan till nästa månad! 
Nedaför bjuder jag på bilder ifrån träningen.
 
 
 

1 kommentarer

Silja

26 Aug 2016 13:58

Vilken vacker häst! Och vad bra det ser ut när ni hoppar :)

Svar: Åh tack så mycket!!! :D
Beatrice Lärnestad

Kommentera

Publiceras ej