Åh, igår han jag inte med bloggen. Men igår var Elise här och hon och jag var ute och red. Hon skrittade på Plaza och jag red Aida.

Aida var jätte duktig igår. Vi travade en störra del utav passet men i galoppen fick jag henne riktigt på bakbenen några gånger. Jag gjorde vid ett tillfälle två halvhalter efter varanndra och hela hästen bara försvan bak. ALLT var verkligen i bakkärran. En helt OTROLIG kännsla!
På mig själv tränade jag på att hålla mina händer mycket mera still och att störa hästen så lite osm möjligt! jag tycker det är vikitgt att tänka på sin egen ridning ibland, även om det  bara är små fix, så man inte bara tänker på hur hästen går. Att bara för att ma rider själv och inte för någon ska inte ens blick vara nerborrad i hästens nacke och man ska fortfarande tänkta på att handen ska vara stilla och tummen peka uppåt. Det är mycket svårare för sig själv att upptäcka sina brister om inte någon annan säger dom till dig, men att träna sig själv är väldigt viktigt!

Smilla fick vila igår, dels för att det började bli mörk och sen blev det bara kallare och kallare. sen var jag för lat...

Men idag red jag smilla och det märktes att hon vilade igår för vilken energi hon hade idag. I traven kändes det som om jag fick göra en halv halt i var tredje steg... Men i traven gjorde vi mycket volter och jag arbetade mycket i vänstervarvet för hon var hårdare och mera motsträvigare i den sidan är i den högra. Jag försökte få loss henne och vi kom nästan fram. det var inte perfekt men man kan inte nöta för mycket.
Hon blev stundtals väldigt tung i handen och då fick jag rassla loss henne där ifrån. Man vill ju ha en självbärande häst!

I galoppen arbetade vi mycket! Hon hade ingen störra problem vid fattningarna så det är ju jätte bra. Men vi arbetade på mycket i galoppen idag. Mer än vad vi brukar göra så hon lär väl ha träningsvärk imorgon.
Hon fick för det mesta bara gå på volt i ett och samma tempo för att få ur sin energi och träna lite kondition. Hon fick inte falla ur i formen och hela tiden vara lätt i handen och mellan skänkeln och handen. Ibland fick jag tillrättvisa henne men oftast klarade hon sig själv. Jag har svårt att sätta mig ner djupt i sadeln jag har. Det känns som om jag arbetar henne mycket uppefrån men jag vill arbeta henne nerifrån, mera med sätet. Jag vet inte varför jag har svårt att sitta ner i hennes sadel, speciellt i galoppen. Kanske är det så att hon bara är för stuttsig i galoppen??

Efter galoppen så var traven superfin. Verkligen lösgjord i sidorna och var super lätt i handen. Så imorgon haade jag tänkt börja med galoppen så hon får springa av sig sina spänningar och sen komma till arbete...?

Imorgon ska Aida trimmas med! Så roligt!!
Tycker om mina hästar!!

Kommentera

Publiceras ej