18:00 I söndags när jag skulle ta in hästarna så gick jag in med Aida och plaza. Jag brukar gå med plaza med grimmskaft och Aida och Narasj abrukar följa med efter lösa. När jag hade stäng boxdörrarna till Plaza och Aida så stod jag en stund och vänta på Narasja. Hon brukar ta en repa på gårdsplanen i bland. När jag tyckte det tog för långtid så gick jag ut och kollade efter henne. Jag hittade henne i Hagen ståendes på tre ben...

19:00 Hon höll upp hennes högra framben i luften och det stod nästan i 90 graders vinkel. Min först atanke var att hon fått något i skon. Men inget satt där. Jag tog då upp min mobil och lös med ficklampan på benet om jag hittade något sår och då såg jag det. Det stack ut en pinne från Narasjas knä. Jag fick panik och ringde min mamma (som höll på med maten inne) och bad henne komma ut så snabbt som möjligt.
Hon kom ut och såg pinnen. Efter som hon är sjuksköterska så tog hon ut pinnen ur knät i hagen. Den satt inte halls djupt utan bara ett par milimeter in. Men hon var fortfarande blockhalt. Hon stötte inte allt på benet. Efter som jag inte heller visste hur länge hon hade stått på stället där jag hittat henne och det var 15 minus ute så stod hon och bara skaka i hela kroppen för att hon frös så mycket. Jag ville snabbt få in henne. Mamma , Jag och Åke försökte ta in henne i stallet och det tog ungefär en timme att få in henne. Hon ville ramla ihop ett par gången och hon hade väldigt väldigt ont. Vi fick nästan bära in henne.

20:00 Narasja kom in i boxen och jag slängde på henne tre torra täcken. Hon åt höt i boxen med aptit men hon ville absolut inte gå onödiga steg så hon stod väldig långt från höet och hon sträckte halsen så långt hon bara kunde för att kunna nappa åt sig lite hö och tugga på från hönätet.
Jag tämpa henne och hon hade 38.8 C°.
Mamma ringde veterinären och den skulle komma ut så snabbt den kunde men den skulle förbi ett annat ställe först och ta hand om en sårskada på en häst. Så jag var hos narasja, Lindade dom tre benen hon stod på så dom inte blir överbelastade och jag såg till så hon drack och åt. Jag gick in och åt jag med imellan

Där pinnen satt har jag ringat in.

23:45 Veterinären kom ut och kollade på Narasja. Hon kände med en sånd i såret pinnen hade suttit men inget djupt hittade hon. bara några milimeter in kom hon. Hon klämde och kände på knät och hon kom fram till att vi var tvugna att åka till Strömsholm kliniken direkt. Hon visste inte om det var pinnen som hade orsakat skadan eller om det var något annat. Hon misstänkte en fraktur. Och för att Narasja bara skakade av att hon hade så ont.
01:00 Vi började nu packa in benet i massa bomull och spjäla upp det inför transporteringen till kliniken. Jag fixade ordning transporten och fixade så Plaza och Aida fick hö och vatten och höll sig lugna. Det är inte så vanligt att man är såhär aktiv i stallet mitt i natten. Hon fick bandage enda upp till armhålan. Narasja fick smärtstillande innan vi åkte iväg så hon skulle orka resan ner till kliniken.


01:50 Ni hade vi lastat in hästen och började den långa vägen till kliniken. Det var en hämsk väg att åka på.Det var så spårit på motorvägen och det var inte saltat heller efter som dom inte gör det  när det är 15 minus ute. Då blir det bara ännu halare. Så vi fick åka hela vägen ner till kliniken i ca 50-60 km/h.

02:30 fick vi en äcklig sladd på bilen pga vägunderlaget. Man blev helt kall i kroppen och hjärtat slog tusen extra slag.

04:00 Var vi framme på kliniken och undersökningen på börjades.
*Det första vi gjorde var att få bort hela paketet på benet. Så dom kunde se på det. Hon klämde och kände och hon märkte ju direkt att hästen hade ont.
*Sen röntgade vi Narasjas knä. Det blev fyra bilder (jag ska fråga sen om jag kan få dom bilderna och se på dom hemma. Då kan jag också visa odm i bloggen). på bilderna som tog såg dom ingen fraktur. Tack och lov!!
*Sen rakades hela knät och dom ultraljudade. Eftre ca 15 minuters sökandes såg man en vit prick på skärmen. Den var ca 1 cm lång och några milimeter bred. Troligtvis en del av en sticka. Den stickan låg precis ovanför leden och den leden hade blivigt jätte inflamerad. Hon tog prover från den och det var jätte grummligt. Dom proverna på knät skulle skickas till labb.

Sen sa dom att narasja skulle opereras senare på förmiddagen och dom skulle försöka få ut den dära stickan. narasja skulle få ligga kvar minst 5 dagar för leden skulle spolas rent 2 gånger och dom ville ha uppsyn över henne. Hon fick en trevlig box (boxen breve där Plaza stod när hon fick sova över på kliniken). Narasja fick ett bandage på knät och en kanyl i sig för att lättare kunna medicinera henne. Vi lämnade henne där ca halv 6 på morgonen.

06:00 Åkte vi hem igen från kliniken. Jag hade sagt hej då till Narasja och pussat henne massor. Hon hade fått smärtstillande innan vi åkte så hon såg väldigt sliten ut. En hel nattutan sömn.


07:00 Käkade vi frukost i eskilstuna på Donken och jag måste säga att jag blev förvånad över frukosten där. Den var förvånadsvärt god...

09:00 Kom vi hem till Håknäs igen och det var bara att gå ut till stallet och fodra hästarna man hade hemma och sen ut med dom i hagen. Vid halv 10 däckade jag i sängen hemma och sov till 2.


jag berättar mera om hur allt går med narasja med tiden.

1 kommentarer

Anna

16 Feb 2011 13:01

åh gumman, usch får en stor klump i magen för er bådas skull. Vi är så otroligt tacksamma över att allt trots allt gick bra!! Många kramar Anna

Kommentera

Publiceras ej