Igår var jag iväg på hoppträningen med Aida. Vi har jobbat mycket med galoppen sen förra gången och KG såg stor skillnad. Det var det första han sa när han såg oss börja travjobba och tyckte hon hade blivit superfin och gick jätte bra. Ibland kan jag rida i ett litet för lågt tempo och då får jag trycka fram henne igen med skänklarna och inte med sätet. Jag har tendens till att vilja trycka fram henne med sättet i stället. Men där ska jag bara vara lätt och låta skänklarna då få fram hästen i det friskare tempot.
 
När vi sen började hoppa så började vi först med att hoppa samlat med två räcken efter varandra med 5 galoppsprång i mellan. 5 samlade galoppsprång imelllan . Vid ett tillfälle höll jag henne till 6 galoppsprång och det var ju för mycket så då fick jag leta efter ett högre tempo. Sen gjorde vi sama sak fast med högre hinder och med 4 galoppsprång imellan. Då fick vi ha en mera galopp i hästen och att dom skulle ridas fram imellan hindrena och att man inte skulle bromsa för mycket och lägga sig i. Aida skötte sig utmärkt där! Hon hoppade fint och hon gick RAKT imellan också. Hon bruka alltid slira ut med rumpan och nu kunde hon gå rakt. Helt otroligt!! Wow!
 
Sen hoppade vi lite på båge men att rida "rakt" i bågen och bibehålla galoppen framåt och att hoppa rakt på båda hidrena både före och efter. Ibland vill man gärna skära av lite av den där bågen och då blir det fel av allt så nogranhett är nyckeln.
Tyckte Aida hoppade super och löste uppgiften med bravur!!
Vi hoppade sen en annan linje med ett hinder snett igenom banan och sen på långsidan så var det en kombination med oxer som ett a hinder och ett räcke med vatten matta som b hinder. Hindret som stod snett igenom var en oxer även det. Det var en hyffsat tight sväng till kombinatinen men man skulle fortfarande fortsätta med galoppen framåt och inte blir för feg och börja bromsa eller störa hästen. Vid ett tilfället så kom vi rätt toktigt in mot a hindret i bombinationen så Aida gjorde något helekopter hopp över och sen hoppade hon b hindret super fint .....
 
Vi avslutade sen med att ha en lång galoppsträcka emot ett räcke med murdel under och där skulle jag fokusera på att bara rida fram till avsprångs punkten och inte rida själva avsprånget... Speciellt när det blir lite högre så kan jag bli så att jag vill hjälpa henne för mycket över och vill typ bära henne över hindret men då stör jag henne för mycket....då blir hon sur och river. Låter jag henne där emot vara och bara rider fram till själva avsprånget så blir det en super stor skillnad på sprången!
 
Jag tyckte Aida verkligen briljerade idag och hon kändes super fräsh i kroppe och väldigt fin. Den berömen vi fick från KG sög jag åt mig som ett kvitto på de jobbet jag laggt ner. Är alltid kul när tränarna ser förändringen och tycker att man gjort ett bra jobb. Den hem-läxan jag fick från KG var "Gör precis som du har gjort för OJ vad det gett resultat"
 
Var riktigt nöjd när jag åkte hem efter träningen! Idag visade Aida sin stjärnklass!!

2 kommentarer

Lollosson

12 Oct 2016 19:27

Härligt :) Grattis till era framsteg, bra jobbat!

Ella

19 Oct 2016 14:52

Intressant med skänklarna och sätet tycker jag! Menar han att sätet ska vara helt neutralt eller driva lite? Varför vill han att du driver med skänklarna istället för sätet? Jag är bara nyfiken. Tycker KG är otroligt duktig!

Svar: Enligt KG tycker han att rumpan inte ska vara i sadeln utan tyngden man vill ha i rumpan ska ner i fötterna. Som när jag alltid i trav vill sitta ner innan avsakning till skritt så får jag skäll då jag ska rida lätt ner i skritt. Jag kan nog lite för tung i sätet och i hopningen då så hämmar jag hennes språngkurva sen över hindret om jag sitter för djupt ner i sadeln. Jag tror det beror också vilken häst man sitter på och hur man själv är som ryttare :D
Beatrice Lärnestad

Kommentera

Publiceras ej