Igår var jag på runsten och hade hoppträning för KG Svensson. En otroligt duktig och pedagogisk tränare som jag verkligen kände resultat utav. Privat lektion i 30 minuter och jag fick verkligen träna på det som jag verkligen behövde träna på! Slut resultatet var otroligt!  I början ville han se Aida lite på volt i trav och galopp och det jag skulle tänka på där var att inte rida förmycket med sätet utan vara mer stilla med det och låta hästen få hitta sin takt och rytm. jag kan lätt bli lite för ivrig i min sitts. Skänklarna fick jag till bra då han gav mig ett super tips på hur jag skulle tänka. Han sa att jag skulle stå som om jag åkte puckelpist i skidbacken. Jag som åker mycket skidor tyckte det var lätt att förstå vad han menade och vipps så fick jag en helt annan trav och galopp på hästen. Att så små marginaler kan betyda så mycket! Specielt om man då har en känslig häst....
 
Vi började sen hoppa en stutts serie med 5-6 hinder i följd och mot slutet var det en maffig oxer som jag antog låg på 130! Mäktigt! Hon hoppade superbra! 
Efter stutts serien så hoppade vi en serie med sväng i och då var det först ett räcke snett igenom med 4 galoppsprång till ett till räcke och efter det var det 5 galoppsprång på långsidan till en oxer. Den typ av upplägg var det på båda sidorna så vi varigerade  mellan dom. Jag var tvungen att tänka på att ha mer galopp och inte ha en sån två taktig galopp utan att jag mer skulle få henne i den tre taktiga galoppen. Svårt men gud så livsavgörande inne på banan! Det här ska jag verkligen ta med mig!!
 
Min bästis filmde endel av träningen tills hennes mobilminne vart fullt så det kommer komma upp en film men inte just nu...

Kommentera

Publiceras ej