Både igår (Torsdag) och dagen innan det (onsdag) så har Aida och jag tagit några pass på banan .
Båda dagarna tränade jag på mycket galopp ombyten över bom och ibland hade jag även två bommar i rad så hon verkligen fick byta med bak.
 
 
Hon kan slarva lite med det och nu vill jag faktiskt ta och träna bort den.
 
Jag tog väldigt långa uppvärmningar så hon var varm i kroppen innan vi började då jag vet att hon tycker galopp ombyten är svårt.
Det är som att när jag ber henne om ett byte så får hon lite panik och vet inte vart hon ska sätta fötterna, så det blir någon konstigt gångart , "tjoffsan" in till rätt galopp och sen är hon som vanligt igen..
Aida reds annars mycket lång och låg och där ibland lite tempoväxlingar för att hålla henne aktiv med bakbenen.
 
IDAG där emot så longerades hon på ridbanan . Jag gick en promenad med henne först så hon kom igång och sen in på banan och travade henne i båda varven inte inspännd. Jag tog henne även i galopp utan inspänning så hon fick vara "fri" även där.
När jag sen spände in henne så spände jag henne så hon fick håll sitt huvud lågt och sen fick hon själv söka sig lång. I vänster vart i galoppen var hon finare och i höger var hon mera stel. Där tog det ett tag innan hon släppte ner sitt huvud men hon gjorde det till slut och det var uppgiften för idag! Hon tyckte nog endå det var jobbigt då hon var lite svettig bakom öronen , men annars var det bara en välbehövligt jogg för henne på lina!
 
Ett litet klipp på det ligger på min instagram , @TeamLarnestad

Kommentera

Publiceras ej