Idag så var jag iväg till Mariefred för Dressyrträning. Jag red fram lite okomplicerat i alla gångarter och sen när väl Madeleine kom så og vi en skritt pause. Vi stod först och pratade lite om vad Aida låg nu och hur det har känts senaste tiden och vad tankarna är i framtiden.  Det jag pratade om då var att jag tycker Aida har svårt att lägga sig till ro på bettet. Jag har provat ett flertal olika milda bett men inget känns milt nog för att hon ska känna sig trygg och suga tag. Så i början tränade vi lite på att hon skulle försöka hitta ett bra stöd och stundtals så gick hon superfint men andra gånger så knäppte hon av och tappade takten vilket gör att jag spänner mig och då spänner sig Aida ännumer.... Vi tränade också på sidvärsrörelser i både trav och galopp och där märktes det tydligt att hon ville sladda ut med rumpan extremt mycket åt höger när jag flyttade henne för vänster skänkel. Så det är något jag måste ha koll på när hennes höger bak sladdar ur. Jag ska nästan tänkta lite höger öppna ...
 
Madeleine tyckte att Aida hade lagt på sig bra i hullet nu men att hon kunde gå upp lite till endå för att vara optimalt! Hon tyckte även att Aida bar sig bättre i formen och har förbättrat sitt stöd endå i handen men att vi ska jobba vidare på det! Min sitts har även blirvit bättre men att jag måste komma ner mer i sadeln och få mer tramp i stigbygeln. Mina armar och händen samt tygeln fram till bettet ska tänkas som en inspäninngs tygel för att försöka få henne att ta mer stöd i handeln. Lättare sagt än gjort när man har ett sto med atityd....
 
Tyckte endå det var en super träning och fick mycket bra tips på som jag skulle jobba på.
Jag jobba alltid för en förändringt som ska synas till nästa gång så jag måste jobba vidare på det vi fick i "hemläxa idag".

Kommentera

Publiceras ej