Förra veckan i fredags så var det Aidas och min sista Dressyrträning för i år. Vi avslutade på topp med att samtidigt pusha gränserna med att påbörja träning till passage och galopp piruetter. Vi har satt som ett mål nu att debutera Msv dressyr och då måste vi lägga in en extra växel! 
 
Aida kändes väldigt fräsch och har börjat fatta mer vad jag kräver av henne. Vissa saker gör hon med lätthet och utan tjafs, andra gången ska vi göra samma övning igen och då vart det tydligen svårt igen. Men hon köper allt mer och mer nu och ifrågasätter inte längre lika mycket. Hennes övergångar har blivit stabilare och säkrare och inte lika mycket taktmissar i den så som det kunde vara förut. Hon har fått en mycket stadigare form och traven har blivit större. Hennes öppnor och förvända öppnor gör hon bättre och bättre och nu kan jag till och med rida mera framåt och få henne att ta ut stegen och få dom lite mer mark vinnande. Annars blir hon lite kort och lite på stället! 
 
Det senaste halvåret tycker jag Aida har utvecklats otroligt i dressyren och min tränare tycker att jag även har fått en mycket bättre ridning och teknik i ridningen. Det är ju väldigt roligt att höra! mina händer och armar har blivåt stadigare och mer gummiband effekt men mina axlar är fortfarande lite stela.... och min höger fot har börjat peka utåt?! Jag har fått ett bättre tramp i stigbygeln så nu kunde jag länga mina stigbyglarna och fortfarande ha stöd i stigbygeln vilket ger ett resultat med längre ben, vilket är super för mig då jag är en kortis! 
 
Nu blir det ett litet tränings uppehåll pga julen och nyår men sen är vi igång igen! 
Det är inte så långt kvar tills hopptävlingen i januari! Längtar efter att få komma ut och testa vingarna! 
 
 

1 kommentarer

Ellen - tävlingsryttare

28 Dec 2016 16:45

Vilken fin häst du har!

Kommentera

Publiceras ej