Nu var det ett tag sen jag bloggade. närmare 9 dagar sen... riktigt dåligt gjort då jag även gillar att dokumentera vad som händer med Aida och lite så.
 
Förra veckan , onsdag, så fick hon sin årliga vaccination och tandkontroll.
Har nu fört in alla vaccinations datum i TDB och munnen såg bra ut. Hon hade lite bit sår på kinden och lite vassa kanter men inget som var farligt eller över det normala. Alla hästar har i stort sätt något bitsår i kinden mer eller mindre. inget farligt där bettet låg så det bettet jag rider på henne nu funkar bra!
Pga att hon fick sin vaccination så fick hon gå lugnare dagarna efter. Hon fick gå promenader och ridas lugnare på ridbanan.. inte så hon vart svettig.
 
I måndags började jag köra lite hårdare så då fick hon gå ett  svettigare pass och hon var super fin! Fina övergångar ifrån galopp till skritt och fina halter. Jag övade på att trava rakt på medelinjen då min häst lätt kan bli svajig då .
På tisdagen var det tänkt att jag skulle hoppträna för Ylva i stallet men när jag hade borstat igenom henne så märkte jag att hennes ena bakben, höger bak, var svullet... Det var svullet från kotan och upp mot halva benet mot hasen. Så vart att kyla ner det med kallvatten, jag smorde in det med Arnika liniment och lindade stallbandage på och sen gick vi ut och gick en 20-30 minuter på "hårt" underlag.
När jag kom tillbaka hade det lagt sig lite grann så det var ju skönt. Kanske bara är en vrickning...
Det är svullet på utsidan och inget på insidan, ingen värme eller sår och normal puls i benet.
 
Igår när jag var ute var det lika svullet som dagen innan...ganska så oförändrat så jag smorde på Arnika linimentet igen och lindade benen och gick ut och promenerade henne igen samma runda som dagen innan. Var rätt oförändrat efter promenaden så det var lite tråkigt...
Det menas med att det varken blir någon ridning dom närmaste dagarna och inte heller någon tävling i helgen...
Jag har ju en hel helg träning nästa helg för tränare (både lördag och söndag) och jag hoppas verkligen att hon är bra tills dess! Skulle vara så tråkigt att missa den också...
 
 

Kommentera

Publiceras ej