Idag var det äntligen dags för  tävling. Kände att jag var bra i tid och hade bra planering så kände mig inte så stressad eller så där. Var inte tok nervös heller vilket är skönt!
 
Tänkte börja med att berätta om första starten. 
Den var i 0.95 och på framridningen kändes Aida väldigt bra. hon låg i en bra rytm men en för låg rytm för det mesta. Fick inte riktigt fram henne till det "GO"-et jag vill ha henne. Men i övrigt kändes hon taktmässig,lugn och fin. Inga konstigheter. Sprången kändes bra men kom lite för nära några gånger.  Dock tyckte jag att dom ropade in mig förtidigt till framhoppningen då jag endå fick vänta sen 10 minuter på att få koma in på tävlings banan och då tog jag det endå lugnt inne på framhoppningen.  
Banan var inte komplicerad utan det var en mur och långa anridningar till räcken och oxrar. Var inte överdrivet mycket blommor och ris på infångarna utan det var rätt rent. 
genom banan sen kändes hon inte riktigt framme som jag nämde tidigare. jag tappade lite ryttm mot hinder nr 3 och Aida ville ta av stort, jag tyckte att vi skulle få in ett till (AJJABAJJA!!) så hon rev det. Resten av banan gick bra och hon fick upp sitt tempo mot slutet. Hon gjorde riktigt fina språng ! så nöjd över henne! Dock vart det då ingen fas två dehär gången. Men rundan kändes jätte bra!!
 
i 1.05 sen så red jag med korta sporrar. just för att väcka henne lite för skänkeln så jag inte behöver sparka mig blå utan att hon även ska förstå att jag menar allvar när jag vill att hon ska fram. Fick en ännu bättre känsla på den här framhoppningen och nu vart även hindrerna större. man skärper till sig lite då! Märker det på Aida också att hon skärper till sig när hindrerna blir högre. det blir som ett annat fokus då på nått sätt. 
Inne på banan sen så var dte mycket svängar. Ville man vinna tid i tillexempel omhoppningen var man nästan tvungen att kunna svänga bra och ha en kvick häst som är med på noterna. Aida kändes väldigt med mig men ville inte pressa henne överdrivet  inne på banan. Våran första "vuxen "- tävling nu när hon är 7 år. Med det menar jag att hon får hoppa omhoppning nu så vi körde klasser med två faser. Hur som helst så gick hon klockrent i grundomgången och vi kom vidare till omhoppningen. Där vlle jag inte gasa gärnet heller men jag vågade endå lite granna. Hon hoppade super bra och vi kom imål på 0 fel i båda faserna. Helt otroligt! Slut resultatet vart endå 13 av 35. Jag tycker det var helt okej med tanken på att det var hennes första två fas tävling och hon klarar det felfritt! Sen var vi ju lite långsamma men idag ville jag inte heller rida för att vinna. Utan mer rida för att få rutin och lärdom!
I köping där emot. där kanske man får se på annat !
 
 Filmer på starterna kommer upp sen idag!

Kommentera

Publiceras ej