Förra söndagen så visade Aida symptom på kolik. Hon hade inte ätit något eller druktigt något och hon låg bara ner. Hon reste sig upp imellanåt men då rörde hon sig orolig i boxen och sparkade med bakbenen upp emot bagen. Hon visade ju klart och tydligt att något var på tok! 
Jag fck ringa ut veterinären på kvällen och jag gick promenader på promenader så jag fick både ont i fötterna och träningsvärk i vaderna dagen efter...
Söndag kväll fick hon sondas med 1 L paraffinolja och vatten ner i magen. Hon kände dock ingen förstoppning då men något var  ju uppenbart fel. Hon fick kramplösande och smärstillande så hon slapp ha ont och att hon lättare kunde slappan av och inte sår och spänner sig. Hon vart riktigt trött efteråt. 
Måndag morgon när jag åkte ut så ville hon fortfarande lägga sig ner i boxen och hon rörde sig oroligt och hon ville inte äta. Ringde veterinären igen och hon kom ut vid 12 tiden och sondade Aida igen med 1 L paraffinolja och vatten och hon passade på att känna på henne också och hon kunde inte riktigt känna något då heller. Men något var ju fortfarande fel på henne. Hon fick även kramplösande och smärtstillande. Hon svarade bra på det och jag fortsatte att gå promenader med henne. 
Tisdag morgon kändes hon pigg och glad. Hon var hungrig och jag började små mata henne med tussar hö.  Åkte iväg på dan för att äta och kom tillbaka vid 13 tiden och då låg Aida ner igen och då ringde jag och rådfrågade med veterinären först och där bestämde vi att jag var tvungen att åka i till klinik med henne. Vi åkte till Sigtuna och var där på plats vid 18 tiden. Det var såklart kö påvägen upp så det var ju super stressande!
Väl framme kände dom på henne i tarmen och kände då en stor förstoppning väldigt långt in och långt upp så hon fick stanna kvar där för behandling. Dom sondade henne 1-2 ggr om dagen med paraffinolja och gick promenader med henne. 
 
Fredag eftermiddag fick jag hämta Hem Aida igen! So otroligt skönt. Förstoppningen hade lossnad på torsdagen men dom ville ha henne kvar en extra dag för att se att hon kunde äta och att det gick bra. 
 
Under helgen nu har jag gått promenader och fodrat henne 4 ggr om dag med lite mat itaget. Imogon går hon ätnligen på den vanliga fodergivan igen men förutom kraften.
 
Hon har ju förlorat otroligt i vikt så nu blir det träning utan ryttare på ryggen och hon ska få tid att äta upp sig. Fick ett sjukintyg som räcker en månad ,så om en månad kan hon få börja tävla igen om hon känns bra. 
 
 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej