Den här veckan som gått har varit relativt lugn för Aidas och min del.
I måndags var vi och klättrade igen. Vi värmde upp på rakbanan som vanligt och sen gick upp och ner för backen 10 gånger. 
På tisdagen sen fick hon massage av en som håller på att utbilda sig till hästmassör. Och då på onsdagen hade hon vila.
I torsdags red jag henne på banan och galopperade över en upphöjd bom på volt några gånger vilket gick jätte bra!
Under fredagen sen hade hon blivit varm i vänster fram hov... typiskt... då fick det bli en promenad och beta lite gräs.
 
Igår (lördag) var hon fri från värme på hovarna. Då satte jag mig upp och red igen och då gjorde vi ett pass på utebanan. Övade på tempo växlingar och övergångar och jag märker att hon har blivit mer och mer energisk i stegen nu än hur hon var förut. Jätte kul att märka en sån skillnad. 
OM allt går som planerat så ska hon longeras idag på banan. ska försöka klämma in longerings pass oftare, kanske en gång i veckan eller nått....
Hur ofta tycker du man bör longera/tömköra en häst? 
 

1 kommentarer

angelica jalonen

26 Apr 2015 14:37

Jag tycker inte longering bör ske allt för ofta då jag tillhör den skaran som tror att det sliter onödigt mycket på hästarna.. Longerar själv mycket sällan.
Tömkörning däremot tycker jag man kan göra ungefär hur ofta som helst, då har man möjlighet att hålla koll på hästens yttersida, det ger fler möjligheter än att bara harva runt på ett litet voltaspår men man kommer ändå åt det där åtråvärda i att jobba hästen utan ryttare på ryggen :)

Kommentera

Publiceras ej