I söndags tävlade jag och Plaza våran första dressyr tillsammans. Programet vi skulle rida var LB:1. Dressyrtävlingen var nämligen klubbmästerskaps tävlingen. Och dressyren var först ut. Nästa helg är det hoppningen.

Jag red henne på vanligt tränsbett så jag inte får rida på henne med det bettet jag brukar rida henne på. När jag har tränat hemma har det bara gått skit och jag har inte kunnat styra hästen och reglerat tempot.

Hur som helst!
På framridningen:
 Hon känndes väldigt med mig. HOn fick sina spänningar som hon brukar få ibland men sen kommer dom dära tillfällerna och allt bara klickar till. Men det minsta lilla hon inte tycker om blir hon spännd och går emot handen. Fick mycket komplimanger om plaza att hon såg så fin ut och när hon verkligen slappnar av är hon verkligen toppen. Och jag kunde inget annat än att hålla med. Jag tyckte hon skötte sig utmärkt endå! även om hon fick sina tokryck och blev spännd och tog upp huvudet! Men det man kan säga är bara, Sto & Arab!

PÅ banan:
Jag gick runt banan först så hon fick skritta ett varv runt och se på allt sen tog jag ett varv i trav.
När jag väl fick min startsignal så började jag rida programet.
Så här sa dom;
Trevligt ekipage!
Häst som överlag är något forcerad, i travprogrammet glöm ej halvhalter.
Du har en mjuk och fin hand.
Lycka till!

Det finns självklart saker som kunde gjort bättre men det var själv min andra dressyr tävling, någonsin, och plazas första. Sen är plaza inte världens lättridaste häst. Då hon är som hon är, att hon lätt blir spännd och trippig.
Jag är sjukt nöjd och trodde inte att det skulle gå så bra som det gjorde endå.

Jag var första startande och jag låg på andra plats till sista startande. Då halkade jag ner och hamnade utanför placering då det bara var två placerade.
Vi fick totalt 57,59% och det är jag riktigt nöjd med!
Nu är inte bara plaza hopphäst utan nu är hon en dressyrare också!


/Beatrice

Kommentera

Publiceras ej