Idag var det hoppträning för Niclas. Jag brukar vanligtvis ta Plaza men hon har ingen sadel just nu och jag fick inte hoppträna barbacka, så då bestämde jag mig för att ta Smilla.

Smilla var jätte ducktig. Hon har hoppat en gång innan och det var när ellinor och jag åkte iväg med henne och hoppade sockerbit.
Idag var det hennes första riktigta träning.
Hon var rätt stressad, hon är en anmällt stressad häst så det var inget nytt så. Det var mycket hästar och det var andra gången hon var i ett ridhus. Hon skötte sig bra. Hon var lyhörd men galoppen satt inte riktig. När hon hade varit i rudhuset ett tag och blivit riden där inne så slappnade hon av tillräckligt mycket för att kunna galoppera kortare sträckor kontrollerat.
Mot slutet kunde hon hoppa en sträcka i galopp.

Niclas var imponerad att hon hoppade. Han beskrev henne som en modig häst och det kan jag hålla med om. Oavsett hur tokigt vi kommer fram mot hindret ställer hon upp och rättar till och klättrar över hindret.
Han tyckte det var duktig av henne för att vara hennes andra gång.

Jag har ju bara haft henne i ca 2 månader, varutav 3 veckor utav dom var bara att försöka att få henne förstå skänkel och tygel. Det är ju för ca 2 veckor sen galoppen började sitta.

Hemma är hon som en helt annan häst. Jag kan rida henne 30-40 minuter i alla gångarter och hon blir knappt svettig och flåsig.
Men ju mera träning hon får mentalt och hoppmässigt kommer det här nog gå hur bra som helt. Vem vet vart hon är om 2 månader i som utbildningsskala??
Jag följer hennes framsteg med ro och jag är alltid taggad inför våra ridpass!

Imorgon blir det en timmes skritt i skogen och på lördag blir det vila.

Jag tror Niclas var lite imponerad över att Smilla kunde hoppa. Smilla var inte det sämsta hästen idag i alle fall! ;)

/Beatrice