Igår fick Aida åka in akut till Strömsholm. Vi åkte vid 8 på kvällen dit för hon hade fått ett kolik anfall.

Jag tyckte hon redan i Tisdags var lite konstig. Hon var väldigt låg och inte lika social som hon brukar vara.

I onsdags känndes hon rastlös. Hon la sig ner i boxen, sen upp igen. kraffsa med hoven sen ner igen och upp igen hela tiden. Dom bckade hon upp rumpan mot väggen så all vikt kom på fradelen...

Aida har ju fått ett smärtstillande nu som hon skulle ha pga hovbölden, Det är i pulver form och jag tycket hon blev kontigt efetr ajg började ge henne det.
Hon åt inte heller, Varken drack eller åt sitt hö....

Jag ringde ner till strömsholm och fick prata med en veterinär. Hon tyckte det lät som ett kolik anfall eller någon slaggs känning av magsår. Jag skulle sluta ge henne smärtstillandet och sen skulle jag antingen åka ner till strömsholmkliniken eller få ut en distriktsveterinär.

Jag ringde distriktsveterinären i vårsta och ut kom Eva.
Hon kände på hästen och lyssnade på tarmarna. Det var tyst i tarmarna och Aida fick kramplösande och någon slaggs medicin som mildar det värsta i ett kolik anfall.
Hon kände i hennes tarm och hon sa att det var regält så packat och hårt... så vi var tvugna att åka ner med henne... innan Eva åkte iväg så toppade hon en slang i näsan på aida som gick ända ner i magen på henne. Vi tömde hennes magsäck och fyllde den med parafinolja och vatten. Hon fick 1 liter parafinolja och ca 3-4 liter vatten i magen.

Efter hon fick kramplösandet så började tarmarna låta lite. Men vi var tvugna att åka ner med henne.

Vi åkte från stallet vid ca 8 tiden.
När vi kom ner så kände dom på henne också i tramen och dom sa att hon var reält packad och att det var torr avföring.

Dom tog ett blodprov på henne och ett prov från buken. Dom skar upp ett snitt under magen för att ta ut en genomskinlig vätska.

Dom toppade även in en slang i näsan på henne och fyllde på något annat i hennes magsäck nu. Någon slaggs pullver som var utspätt i vatten som tydligen skulle hålla kvar vätskan i kroppen och inte försvinna ut.

Hon skulle få dropp också på kvällen.

Vi fick lämna kvar henne där och vi kanske tidigaste får hämte hem henne på måndag......
Hon fick en box och det var otroligt svårt att lämna henne där... jag grät som tysan och jag ville bara vara hos henne!

Kliniken ska ringa under dagen och uppdatera vad som hänt och hur hon mår. Jag hoppas dom ringer snart!!

/Beatrice

Kommentera

Publiceras ej